понеділок, 17 квітня 2023 р.

«Я там був не один...»

          Завершував квітень 1986 року свою вахту, збираючись передати її травню. Ту мирну весняну ніч люди ніколи не забудуть, особливо ті, хто жив на берегах Прип'яті. Ніч, тиха, тепла і лагідна змінила відлік часу – з мирного він став бойовим і аварійним. Для усунення наслідків аварії були важливі секунди і хвилини. Молоді хлопці, не думали про небезпеку, хоч вони знали, що чаїть у собі отой страшний вогонь, боролись із пожежею, аварією, наслідками чиєїсь некомпетентності. Вирвавшись з-під влади недбайливих господарів, радіація принесла на нашу землю біду і горе.   

       Горем і болем, мужністю і взаємопідтримкою ввійшов у наше життя Чорнобиль. Тривожні дні, і правда, придушена муром мовчання. Інформація стверджувала, що сталась маленька аварія на ЧАЕС, людей вивезли з міста на два дні. Скоро все буде добре... Але евакуація продовжувалася, і влада продовжувала брехати людям. Метушня, сльози, розпач і невідомість... А військкомати вручали повістки солдатам і офіцерам запасу. Там, в тогочасному пеклі побували водії, енергетики, хіміки, залізничники... Серед них і Павло Павлович Яковенко, який уже більше 50-ти років живе в нашому місті.

Народився він 4 січня 1950 року в селі з гарною і трішки таємничою назвою – Будо-Макіївка, що на Смілянщині. Він був середнім між трьома братами, тому був за няньку для меншого, і отримував уроки життя від старшого. Батькам клята війна не дала отримати достойну освіту, але вони всіляко підтримували потяг до навчання у синів. Багато самі працювали, привчали до праці і своїх хлопчиків. Батько був заготовувачем, а мама працювала санітаркою в лікарні. Згодом сім'я переїхала в смт. Капітонівку Кіровоградської області. Більший населений пункт, більше об'єктів соціальної інфраструктури. А іще тут була залізнична станція, через яку курсували пасажирські і вантажні потяги. Вони манили і ніби кликали в дорогу, до нових міст, до нових відкриттів. І тому, отримавши атестат зрілості місцевої школи, без вагань подав документи до Одеського технікуму залізничного транспорту на відділення локомотивного господарства. Посилено готувався до вступних іспитів, і, ура! – він студент. Одеса з морем і портом, студентське життя з екзаменами і заліками, перша виробнича практика на справжньому тепловозі – ніби чарівна фея допомагала виконувати мрії. Закінчив другий курс, роки і військкомат нагадати, що потрібно пройти військову службу. Служити довелось в ППО. Тому, хто жив у селі і навчався в Одесі – служба в армії не страшна. Демобілізований юнак повернувся в рідний навчальний заклад. За роки служби став серйознішим, сильнішим і відповідальнішим. Ті, з ким починав навчання, уже працювали, на лекціях було багато молодих і нових студентів. І серед них – Галина, Галя, Галинка – дівчина з серйозним поглядом. Серце тьохнуло і юнак вирішив: доля. Одружились ще студентами в січні 1972 року. До цих пір згадують мороз і великий сніг, коли святкували своє весілля. Молоді спеціалісти приїхали в Христинівку, на маленьку батьківщину молодої дружини, доньки залізничників, де їх чекала мама Анастасія Іванівна. Це була вузлова станція, їх охоче прийняли на роботу Галину Іванівну у вагонне депо, а Павла Павловича – в локомотивне. Своїми професійними хрещеними вважають начальників цих організацій: Ф.І.Каплінського та Ф.А.Загризлого.

Жили і працювали, в сім’ї росли донька Інна і син Вадим. На роботі здобули повагу і авторитет. І ось 1986 рік. Аварія на ЧАЕС. Коли викликали у військкомат, вручили повістку, як справжній чоловік і патріот, не шукав можливості ухилитися. Три місяці – жовтень, листопад, грудень у тісному колі тих, кого пізніше назвуть «чорнобильцями», працював по ліквідації біди, спричиненої «мирним атомом». Довелось і копати, і вантажити, розбирати завали і розчин на будівництві розмішувати. Працювали важко, але не скаржились, не нарікали. Стали однією командою, одним колективом, розуміли, що навіть важка і чорна робота тут потрібні. А на свій день народження зміг обійняти дружину і дітей. А було учаснику ліквідації аварії на ЧАЕС ІІ-ї категорії всього 37 років. Вони не пройшли даремно, оті три місяці в зоні ЧАЕС – нагадують про себе проблемами із здоров'ям. Але про це тоді не думав. Згадуючи той період, не вважає, що робив щось особливе. І додає: «Я ж там був не один. Нас було дуже багато. В цьому – наша сила».

Повернувся в локомотивне депо, як рідного, погладив тепловоза. Водив спочатку вантажні, а потім і пасажирські потяги. Компетентний, врівноважений, відповідальний – таким його пам'ятають ті, хто з ним працював. Без почуття відповідальності в його роботі не можна. Коли тепловоз з локомотивною бригадою, а це лише дві людини, тягне поїзд з тоннами вантажу, або кільканадцять пасажирських вагонів, то почуття відповідальності зростає у рази.

Зараз Павло Павлович Яковенко – пенсіонер. Стрункий, як і в юності, з іскорками в очах, адже в нього дуже гарне почуття гумору, тішиться чотирма онукам. А особлива втіха дідуся і бабусі – правнук Юрко. Маленький витівник і дослідник. Він додає їм сили і бажання жити і щось робити, рухатись і займатись справами. А іще Павло Павлович любить порибалити, подивитись новини, поспілкуватись з сусідами, колишніми колегами. Вболіває за долю України, за наших хлопців на передовій. І вірить в Перемогу.

Тож хай Всевишній дає йому багато років життя при здоров’ї, щоб він пожив в квітучій і мирній Україні.

Немає коментарів:

Дописати коментар