На Різдво українці споконвіку плели Дідуха –
солом’яний оберіг, дух предків, дідів, збереження традицій і пам’яті родини. У
дохристиянських віруваннях він був утіленням бога Коляди, символом пам’яті про
предків. Напередодні свят із стебел обрядового снопа формували
кілька пучків, кожен з яких окремо обмотували соломинками або обв’язували
кольоровими нитками. Потім такі часточки-почечки збирали разом і обкручували
стрічками, формуючи пишний сніп. Знизу робили розгалуження типу ніжок, щоб
дідух міг стояти. Пучки колосків зверху обрамлялися кольоровими стрічками,
паперовими чи засушеними польовими квітами. В будинок вносили
Дідуха у переддень Різдва. Необмолочений пшеничний чи житній сніп, що
спеціально збережений з часу жнив, після обходу двору урочисто вносили до хати. Святковий сніп перебував у хаті протягом різдвяного тижня (подекуди
навіть до Водохреща). Його присутність привносила в родину святковий настрій,
затишок і святковість. У народі казали “Дідух до хати – біда із хати”. Наші предки вірили в те, що душі померлих родичів мають зв’язок з
родиною, охороняють мир в домі, допомагають по господарству. Ритуальний сніп
виносили з будинку тільки перед Старим Новим роком. У деяких областях Дідуха
спалювали на дорозі до дому під танці і пісні. В інших областях, згідно
традиції, спалювали лише частина снопа, з колосків плели “кропило”, яким
освячували хату, а частина прив’язували на гілочки плодових дерев. Робили це,
щоб на наступний рік був рясний урожай. З кожним роком все
більша кількість людей відновлює традицію ставити дідух у себе вдома. Хтось
замість ялинки ставить колоски як символ достатку і родючості. А багато хто,
вивчаючи традиції нашого народу, роблять справжній дідух згідно традиції
далеких предків. Учні 6-А класу міської школи №2 провели відео огляд в якому зачитали вірші, які розповідають про традиції та звичаї українців.
Немає коментарів:
Дописати коментар